Cody Jinks ”After The Fire”, ”The Wanting”


Som den outlaw han anses vara var Cody Jinks väg till countrymusiken både lång och krokig, från Trash Metal med James Hetfield som förebild. Nu är han framme, nu är han hemma. Frågar ni mig så har han mer gemensamt med Merle Haggard och hans historieberättande än outlawrörelsen. Han berör i alla fall mig väldigt mycket. Och ska man räknas som outlaw ska man väl bryta några regler? Cody Jinks följer de regler som tyvärr har gått förlorade i mycken countrymusik, med värme och empati ger han en röst åt de som lever på marginalerna av det moderna samhället.

”After The Fire” är lite av en ABC-bok som beskriver hur det var när country var country. När stjärnorna hette Willie och Waylon, Jones och Haggard. Och när det spelades med full instrumentering både på scen och i studio. Steel och fiddle och en dansant rytm från trummorna. Honky Tonk och till och med en flört med Western Swing.

”The Wanting” känns mera som hans uppgörelse med demoner som har plågat honom. En skiva där lyriken är i första rummet och som inte innehåller så många pekpinnar riktade mot den moderna countrymusikens formspråk. Det behövs inte när låtarna talar för sig själva.

Varför inte ge ut dessa som en dubbel-LP? Kanske är det inte svårare än att han på ytterligare ett sätt valde att gå sin egen väg?

%d bloggare gillar detta: