Ytterligare anledningar att lyssna på Carter Family


Jag har snöat in ordentligt på Carter Family de senaste veckorna. Mer än tidigare och det har sina skäl.

Det händer inte så sällan att någon ber mig om en lista på mina xx bästa countrylåtar genom tiderna, vilket är lite marigt för mig som älskar det allra äldsta; likaså det mesta som Hank Williams gjorde; för att inte tala om mitten av åttiotalet till mitten av nittiotalet som verkligen är min epok. Är frågeställarna kalenderbitare snarare än musikälskare, som undrar över bristen på sextio- och sjuttiotalsmusik, och dessutom sågar min favoritperiod jämns med fotknölarna är det slut där. Annars följer intressanta följddiskussioner…
Då är det skönt att veta att en av de sex första låtarna som spelades in när country blev country fortfarande platsar på vilken av mina listor som helst.

Det finns ändå en viktigare anledning att lyfta fram den här låten. Carter Family är och förblir för mig en mycket bra kristen grupp som säger som det är på ett rakt och tydligt sätt. Något att lyssna till och reflektera över när livet är en kamp.

