Sent men välment


Låt mig säga det med en gång så att det är gjort: Jag hade en rätt så fantastisk kväll på Liseberg förra onsdagen. Men livet i övrigt var mindre fantastiskt. Därav att det tog nästan en vecka innan jag orkade rapportera här.

First Aid Kit motsvarade mina förväntningar med god marginal; som låtskrivare och som sångerskor. På ett enkelt och chosefritt sätt har de lyckats förena den svenska folksjälen med den amerikanska och resultatet är förtjusande. Det är något särskilt med syskon vars tankar och röster förenas i skön harmoni.

Mindre sköna var de puckon i ungefär samma ålder som kvällens artister som med högljutt pladder non stop i drygt en timme lyckades förstöra upplevelsen för min älskade särbo. Varför går man på konsert om man inte vill lyssna?

Nej, jag tänker inte avsluta med att förklara att First Aid Kit visst är country. Musiken talar för sig själv, liksom att de står över dylikt prat. Åtminstone bland de som lyssnar med öppet sinne.

Etiketter: , ,
