Archive for januari 30th, 2017

januari 30, 2017

Dustin Sonnier “Country”


Fredag kväll och jag lyssnar på favvostationen KBON på nätet. Hör en yngling sjunga något om “… holding the bottle instead of holdning her…”. Avannonsen säger mig att det var Dustin Sonnier. Jag letar och hittar inte den låten, men väl detta. 100% country i det som borde vara genrens mittfåra.

Dustin växte upp med en pappa som lyssnade på det mesta av det bästa som countrymusiken har att erbjuda och en mamma som gjorde detsamma med sjuttiotalets hårdrock. Sen följde ett eget band redan i tonåren, och i det närmaste sju kvällar i veckan i hemstatens honky-tonks.

Så formas en sångare som i stället för att ta strid jämnåriga sångare inom bro-country vänder sig till de bästa för att lyssna och lära. Jag pratar om de som har flyttat till en bättre värld, som George Jones och Keith Wiley, men kanske även del på George Strait.

Till sist kan det vara på plats med en varning om ni inte redan har fattat: Detta är country som den lät förr, från nitttiotalets mitt och tidigare. Den innehåller stötfiddle, snyftande steelguitar och andra  ljud som kan skada känsliga öron … Ler

Etiketter: ,
januari 30, 2017

Sylvia “It’s All In The Family”


Jag tänker inte börja med en kortfattad genomgång av hennes popcountrý-karriär. Den är ett passerat kapitel och det var fjorton år sedan hon senast släppte ett album, och då hade hon för länge sedan gått över till sitt eget bolag.

Sylvias musik av 2016 är bland det vackraste man kan tänka sig; texter, melodier, arrangemang och framföranden. Balladerna dominerar, ofta med en touch av bluegrass eller folk.

En av mina favoritklyschor är att beskriva ett album som en reseskildring. Det gäller även It’s All In The Family, fast det är frågan om en inre resa mot ett okänt mål. En resa som har varit full av utmaningar och val som har gjort henne till den hon är idag, Ett antal namnkunniga låtskrivare har hjälpt henne på vägen. De tänker jag inte räkna upp, detta är hennes album.

Etiketter: ,
