Dwight Yoakam "dwightyoakamacoustic.net"


Jag skulle aldrig bli sådan, men det blev jag. Denna platta med Dwight Yoakam är drygt femton år gammal fortfarande bland det bästa jag lyssnat på. Och det var trettio år sedan K_G Nyström introducerade mig till honom och gjorde country till min musik.

Det mest uppskattade inslaget i Dwight Yoakams konserter under 1999 var det avslutande akustiska solopartiet och som en konsekvens av detta har han spelat in ett album enligt samma recept. Tjugofem låtar från hans femtonåriga karriär presenteras i nya arrangemang som går i bluegrass- och folkton, till skillnad från tidigare produktioner med tyngdpunkten på honky tonk. Med undantag för ett par solon av parhästen Pete Anderson medverkar endast Dwight själv med sin gitarr.

Albumet är ett måste för hans gamla fans och en bra introduktion till honom som låtskrivare. Dock bör nytillkomna lyssnare för helhetsbildens skull köpa minst ett av hans tidigare album.

Min recension från 1999 står jag fortfarande för och betyget blev 5.

Etiketter: ,
