Små hårda paket


IMG_20160829_154658

Världens enligt tillverkaren minsta rörförstärkare, en Nobsound NS-01E, landade i min brevlåda i går och det var på det hela taget en positiv upplevelse.
Sedan drygt ett år tillbaks använder jag i regel en mini-DAC när jag lyssnar via hörlurar, men jag lyssnade in mig på lite testmusik via laptopens ordinarie hörlursutgångar, idag Asleep at the Wheel; taktfast Western Swing med krävande bas.
Ju bättre ljud in man har i en förstärkare, desto bättre blir det som kommer ut. Kombinationen DAC + Nobsound NS-01E blev effektivare än någon av förbättringarna för sig. Ljudet var varmt och levande och det svängde om basen såpass att det var svårt att sitta still. Trots att det inte var frågan om något discodunk.
Ett hastigt test av enhetens kapacitet som försteg gav också ett bra resultat, och jag tror att det vore lyckat att kombinera den med ett par prisvärda aktiva högtalare att använda i ett studie eller arbetsrum. Själv kommer jag att investera ett par bättre lurar som gör den rättvisa. HiFi, kanske inte, men en lösning att det som kommer ur datorer och telefoner låter som musik som man vill lyssna på, inte bara höra.

Etiketter: , ,
