The Coal Porters “No 6”


Drygt en månad tog det från att jag förklarade att jag skulle börja recensera igen tills att jag visar att jag menar allvar och inte bara snackar. Mitt i sommaren har det varit lite av torka vad gäller god musik, men så i går slog sveriges främste distributör av smal musik för massorna till med ett bubbligt kuvert i min brevlåda.

Sid Griffin i olika konstellationer har varit en trogen följeslagare i snart trettio år. Jag har inriktat mig på country samtidigt som han har svävat fritt mellan flanellrock och bluegrass, som en av de där vännerna som man alltid håller av, men kanske inte ser varje dag.

The Coal Porters är ett riktigt band som spelar på riktiga instrument, som turnerar och dessutom spelar själva på sina skivor. Jag kallar dem hellre annorlunda bluegrass än alternativ, annorlunda för att de nämner The Ramones i sina låtar och för att de gräver djupare än några andra efter sina brittiska folkrötter.

Ett mycket bra album vilken dag som helst när berättandet gärna får spåra ut, när känslan är viktigare än tekniken, och en och annan låt får gå i moll.

Etiketter: ,
