The Chapin Sisters “Today’s Not Yesterday”


Man ska inte döma hunden efter håren, omslaget varslar om ett album åt westernhållet, och när man sprättar plasten och låter skivan landa i cd-spelaren möts man av folkpop med countryfärg, musik som får mig att tänka på sjuttiotalet och västkusten fast den är alldeles ny.

Ny var det, men för mig en resa bak till ungdomen när jag började skapa min musikaliska identitet och det mesta gick ner, bara det var bra musik. Västkustpop, country, lite celtic; framfört med förtjusande stämsång och snyggt förpackat både bildligt och bokstavligt. Det är bara Roger McGuinns 12-strängade gitarr som fattas, typ.

Jag försöker vara så ärlig som det går och undviker därför att använda A-ordet om systrarna Chapins musik. Folkmusik är en bättre etikett, för 2010-talet och snyggt orkestrerat. Riktigt bra folkmusik, som jag gärna hör mer av.

Etiketter: ,
