Courtney Yasmineh “Red Letter Day” (x2)


Ibland kan det bli bra till slut, även om det börjar med ett misstag.

Jag tror inte på slumpen, den har spelat mig många spratt, fast ibland när jag behöver inspiration låter jag mina fördomar hjälpa mig på traven. Ur heta högen drog jag fram Cortney Yasmineh i tron att jag hade hittat en ny spännande singer/songwriter eller möjligtvis en neorockabilly ditto.

Tji fick jag, ty ur högtalarna strömmade riktigt begåvad rock för stora scener, Bruce Springsteen i kjol eller hur det nu ska beskrivas. Inga risker vare sig vad gäller musik eller lyrik, men tillräckligt med substans för att trollbinda mig en rejäl stund. Men vad göra med detta, det måste väl ändå finnas gränser för vad jag kan skriva i min blogg?

Lösningen fanns längre ner i högen, en akustisk EP med ett urval av låtar från albumet. Tvingad av en logistisk mardröm hade hon nämligen repat in låtarna på det viset och kunde inte låta bli att ge ut dem i tillplattad form. Resultatet – ja, hon kom så nära att det nästan var som hon satt på andra sidan mitt soffbord och sjöng, så nära att jag tyckte att jag kände lukten av strängarna. Svårare än så var det inte att göra ett riktigt bra rockalbum till ett ditto alt country, även om det egentligen inte var meningen.

Lyssna och bilda er en egen uppfattning.

Etiketter: ,
