Vad lyssnar du på?


En fråga som egentligen borde vara skriven inom citattecken, för det jag syftar på är frågan som när den ställs till framför allt yngre personer besvaras med Spotify, Tidal eller annan onlinetjänst. Vilket kan tolkas som att musiken i sig har reducerats till något som finns i bakgrunden; inte någon bestämd genre och definitivt inte någon särskild artist.

Som en motvikt till detta vill jag meddela att jag numera återigen med stort nöje lyssnar på VINYL, det vill säga musik som kommer från de där stora svarta sakerna som era mor- och farföräldrar använde fram till början av nittiotalet, men det är fortfarande country och liknande som gäller (och lite barockmusik).

Är det bra inspelningar låter det oftast bättre, det vill säga, som det ska låta i mina öron. Som ett exempel så har jag ett par av de fina inspelningar som hittades i Johnny Cash kvarlåtenskap i tre utföranden; via Spotify låter det som han sitter där med en filt framför scenen, på CD är det väldigt bra konsertljud, och på vinyl som om han satt där i mitt vardagsrum med sin gitarr.

Etiketter: ,
