Jills Veranda, säsong 2, avsnitt 6


Jag måste erkänna att jag hade gott om förutfattade meningar inför detta program, dessutom var jag luttrad efter flera bortslarvade avsnitt den här säsongen. Men jag hade fel och det är jag glad för.

Annika Norlin kom, visade det sig, med ett genuint eget intresse för countrymusiken.

Visst hade hon en snäv syn på vad som var gammal country och ny, och inte fick hon mycket hjälp att reda ut begreppen. Visst var avslutningen med spontan train hopping ungefär lika trolig som att Doug Seegers hittades av ren slump i en rännsten.

Men hon fick framföra en egen låt på ett väl valt ställe och hon skrev en ny efter att ha blivit berörd av ett möte med f d prostuerade – imponerande.

Att hon fick träffa Gail Davies för att reda ut kvinnornas situation inom countrymusiken var mycket bra. Producenterna hade kunnat välja den rätta vägen och låtit henne träffa en kvinna som aldrig blev något, i stället blev det en ikon och pionjär för kvinnors rättmätiga plats inom musikindustrin. Och enligt min åsikt en av de mest underskattade sångerskorna och låtskrivarna i Nashville.

Etiketter: ,
