George Strait “Cold Beer Conversation”


För mig är George Strait rotmusik – han har varit med mig praktiskt taget från början och hela tiden i min kärleksaffär med countrymusiken. Visst har han tagit ut gränserna ibland och klarat sig med hedern i behåll. Det klarar man bara om man vet var gränsen går.

Han har vidare på sätt och vis uppfostrat och undervisat mig, även om han inte är min favorit #1 på svärdssidan. Därför är det inte oproblematiskt att recensera hans senaste platta.

George Strait har aldrig varit någon låtskrivare, men en mycket bra tolkare av andras låtar. En sångare som kan ta en text, krama ur den allt som finns i den och göra den till sin. Så även den här gången.

”Cold Beer Conversation” är en titel som säger vad det handlar om. Dialoger på tre till fyra minuter där man som lyssnare sitter och fyller i svaren inne i huvudet. “Goin’ Goin’ Gone” är en liten pärla om en man från arbetarklassen och hans enkla liv, lättsam till text och musik, men med allvaret runt hörnet; “Take Me To Texas” behöver knappt kommenteras, det är äkta kärlek till hemstaten; “It Takes All Kinds”, den praktiska konsekvensen av kärleken till Texas. Western Swing-musiken är inte död, men den har sovit ett tag.

Ett styrkebesked av en veteran som har en del kvar att ge.

Etiketter: ,
