Good Lovelies “Burn The Plan”


På något sätt passar det väl bra att jag sitter och lyssnar på kanadensisk musik när jag väntar på hockeyresultat på gräsrotsnivå. När jag första gången bekantade mig med den här trion hade de i närmare fem år ruskat om den kanadensiska folkmusikscenen med sin egensinniga blandning av folk och swing.

Drygt fyra år senare är jag fortfarande lika förtjust, fast musiken har ändrat karaktär. De snygga harmonierna finns kvar, liksom de instrumentala prestationerna. Men det musikaliska uttrycket har flyttat sig åt modern folkpop med inslag av ditto country.

Att sätta betyg på den här plattan är lättare än att genrebestämma den. För min del lär den bli årets vackraste platta, den sorts skönhet som kräver att alla drar åt samma håll, inklusive producenten; som är så vacker i sig att lyriken saknar betydelse även om det är tätt mellan godbitarna även på det området.

Etiketter: ,
