Det var då: Randy Scruggs “Crown of Jewel”


Det var inte denna skiva som startade mitt musikintresse, men den är en av de som har satt fart på det och en av de få som jag gav betyget fem på den tiden som jag brydde mig om sånt. Vidare också en av de skivor som fick mig att drömma om Nashville, trots att flygbiljetterna till min första resa dit redan var betalda när den släpptes i Sverige.

För att göra en lång historia kort så är den här skivan också ett slående bevis för hur bra det kan bli när en äkta speleman och låtskrivare får göra som han vill med ett stort bolags resurser i ryggen. Låtar som fortfarande håller är: Soldiers Joy (tillsammans med Vince Gill), City of New Orleans (tillsammans med John Prine), Wildwood Flower (tillsammans med Emmylou Harris och Iris DeMent) och Lonesome Ruben (tillsammans med Earl Scruggs och Jerry Douglas).

Det kanske trots allt var bättre för, åtminstone ibland!

Etiketter:
