Emmylou Harris & Rodney Crowell “The Traveling Kind”


Att recensera det här albumet är ett omöjligt uppdrag, för hur ska jag på ett rättvist sätt kunna bedöma den sångerska som i princip är orsaken till mitt musikintresse. Eller för den delen sångaren som jag vid flera tillfällen nämnt som den mest underskattade inom countrymusiken?

Åtskilliga är de gånger som de gått vilse musikaliskt och i livet i stort (som om jag inte gjort det själv), men i och med Old Yellow Moon hittade de tillbaks med besked. Ett mycket fint duettalbum, deras första tillsammans, trots att deras relation går tillbaks till sjuttiotalet.  The Traveling Kind fortsätter i denna goda stil.

Country är anledning till denna recension och därför noterar jag med glädje att det finns mycket av den varan här. “No Memories Hanging Around” – mycket vacker country mitt i, den sentimentala balladen “You Can’t Say We Didn’t Try”, och den varma kärleksförklaringen i “Just Pleasing You”. För att nämna några exempel.

Rösterna har åldrats, fast inte utan behag. Därför måste också producenten Joe Henry nämnas för att han har hållit musikerna i strama tyglar, så att huvudpersonerna står i centrum.

Etiketter:
