Emmylou Harris fick Polarpriset


The Polar Music Prize 2015 is awarded to the artist Emmylou Harris from Birmingham, Alabama. No one in the history of popular music has harmonised like Emmylou Harris.

Ingen artist, levande eller död, har haft större betydelse för mitt musikintresse. Därför är jag glad idag, både för hennes skull och för en hel genre. Samtidigt är jag en tvivlande natur och har funderat om det finns de som lika värdiga eller värdigare. Det har Magnus Eriksson. som alltid läsvärd och välformulerad gjort:

Oddsen för att Emmylou Harris skulle bli den första countryartisten som fick Polarpriset var lika låga som oddsen för att Barcelona skulle slå Östers juniorlag.
Men jag är kluven inför priset. Emmylou Harris är en stor sångerska. Hon har gjort ett tiotal omistliga skivor, och konserterna jag hörde med hennes Hot Band nr 2 (där Ricky Skaggs och Albert Lee ersatt Rodney Crowell och James Burton) och Nash Ramblers ligger högt på mitt konsert-cv.

Bra skrivet och läsvärt, även om man inte håller med om allt.

Priset gjorde också att countrymusiken nämndes i kulturens finrum. Dit hade nog exempelvis Merle Haggard aldrig nått.

Men så gick jag på en av hennes legendariska konserter på KB i Malmö kring millennieskiftet. Jag såg tårar rulla längs kinderna på män i skinnväst och cowboyhatt och jag förstod varför. Det var ju så vackert.

Jag grät också på min första konsert med Emmylou Harris. Då satt jag längst fram i Göteborgs Konserthus, året var 1991 och hon omgavs av The Nash Ramblers, det bästa bandet hon har haft.

På nöjessidorna uttryckte sig Aftonbladet klumpigare, men med Rodney Crowell i sällskap blir hon till ett av mina måsten sommaren som kommer.

Till Göteborg i augusti kommer hon tillsammans med Rodney Crowell, som under 1970-talet var en av medlemmarna i Harris kompband The Hot Band där han spelade gitarr och körade.

Till sist Polarprisets Spotifylista:

Etiketter: ,

One Comment to “Emmylou Harris fick Polarpriset”

  1. Howdy,

    Well deserved, Emmy!

