Aaron Newman & the OK Caravan “Aaron Newman & the OK Caravan”


Ibland bara händer det. En påse klädd med bubbelplast  som landade i min brevlåda i går innehöll detta album som jag tog till mig direkt.

Country är det kanske inte, men ett stycke Americana som ger näring åt mina drömmar att en gång åter göra en resa till det stora landet i väster. Musik som förenar det lätta och luftiga hos västkustens countryrockpionjärer med det jordnära hos John Fogerty. Jag längtar till nästa sommar, varmt väder och att bara få dra iväg med den här musiken på hög volym.

Låter det ytligt – inte alls. Lyriken innehåller allt av substans som man kan önska sig. Fortfarande ung, men ändå mitt i livet låter Aaron oss dela hans tankar om livet en bit in i 2000-talet, “Winter Blues” är ett stycke man kan känna igen sig i med vintern på gång, för att ta ett exempel. Men även den blodigare delen av USA s historia behandlas i “The Battle of Washita River”.

En annan skribent sa att detta är en gedigen samling låtar som gjord för sträcklyssning. Jag håller med till 100%.

Etiketter: ,
