Zachary Richard “Le Fou”


Jag skäms. Väldigt mycket. Den här plattan låg alldeles för länge i en kasse med blandade minnen från mitt liv som pockade på uppmärksamhet – drygt två år närmare bestämt. Och ändå har den här musiken och hela kulturen blivit en allt viktigare del av mitt liv sen 2010-talets början.

Zachary Richard är stolt över sitt ursprung och har gjort mycket för att bevara det franskspråkiga kulturarvet i sitt hörn av USA. Men det är stolthet som i att känna en glädje i att dela med sig, inte som i att se med misstänksamhet på främlingar.

Språket, franska, är en smärre barriär för mig, så den här gången får jag vara tillfreds med att svepas med av den spännande musikaliska blandningen. Cajun, zydeco, blues, country, och gud-vet-vad. Musik som jag mår bra av utan att det är trist må-bra musik.

Sensmoral: Skjut aldrig upp något du kan göra idag. Låt inga plattor förbli olyssnade.

Etiketter: ,
