Vägen hem …


Det har kostat på att recensera ”Nashville Country Night”, för jag ville så gärna tycka om det och det gjorde jag till slut. När jag hade hittat rätt infallsvinkel alltså.

Först försökte jag lyssna på det som en kabaré baserad på countrymusik – fullständig låsning trots att jag hittade mer än en av mina favoritlåtar. Det var något som saknades både ur historiskt- och nutidsperspektiv. Men så klarnade det vad den här plattan var för mig: En resa hem till Nashville, en plats för en ung kvinna med känsla för texter och en röst som smälta eller krossa isberg.

Utan en tanke på vad som är PK eller gångbart har Caroline plockat det som faller henne in. Somligt lämnar mig tämligen oberörd, medan Jolene, Whiskey Lullaby och I Will Always Love You känns.

Men så var det detta med de egna låtarna. Falling So Hard och Rebel Thinker är små mästerverk inom den poppigare countryn som får mig att hoppas att hon en dag ska hitta till Nashville, för att lära sig, skapa och lära ut.

Glöm för all del inte att lyssna på ”Rebel Thinker” för att lyssna ännu mer på det som är hon. Det är en riktigt bra platta

Etiketter: ,
