Americana, vad är det?


Countryoraklet Thomas Buskhagen har på sin facebooksida, i efterdyningarna av en gala i Göteborg diskuterat begreppet “Americana”. Se här ett bra exempel:

Per definition betyder språkligt sett Americana ‘amerikanskt’! Första gången jag definerade begreppet Americana var när jag skrev en biografi om Tex Ritter (se Country News Magazine No. 5/6 – 1985).

Tex Ritter samlade på Americana och då avsågs inte någon musik utan även här per definition historiska amerikanska artefakter, som t ex allt som rörde sig om indiansk kultur, från pilspetsar till lerkrukor!

Går man på språkligt bruk kan man kalla allt som kommmer från Amerika föramericana, från bilar, TV-program, folk(!), industriprodukter, konst och då även countrymusik oavsett om det gäller traditionell sådan eller pop-country! Men det gör man knappast inte!

Googlar man på Americana med språk engelska och region USA får man 48.000.000 resultat. Americana + music ger 1.050.000 resultat. Sv.Wikipedia ger inget mer än att räkna upp 25 americana-artister. Två av dem The Derailers och Jim Lauderdale skulle jag vilja ta bort från listan!

Wikipedia på engelska räknar upp ca 120 exempel. Bara ett håller jag inte med om och det gäller Dwight Yoakam!

Så vi bör nog hålla isär begreppen en aning. I grund har det i sverige nästan alltid varit lite ”fult” att gilla countrymusik och då kanske det passar lite bättre att kalla allt för country!

Jag håller med om det mesta Thomas skriver här. Roten till hur greppet hanteras i Sverige finns i att country i många kretsar inte är rumsrent och att det finns ett behov av en etikett att  klistra på artister som man gillar.

Så här definierar svenska wikipedia Americana:

Americana är folkmusik och traditionell musik från USA, och kan sägas inkludera stilar som folkmusik, countryblues, bluegrass, alternativ country, rockabilly, rotrock och heartland.

Gör gärna ett besök för att kolla vilka artister som räknas upp; exempelvis Bruce Springsteen (som jag gillar), men inte en enda i countrymusikens huvudfåra.

Jag säger då det, “Every Kind of Music but Country”:

Etiketter: ,

One Comment to “Americana, vad är det?”

  1. För vidare kunskapsförkovring i ämnet kan man besöka http://americanamusic.org/

