Don Redmon “Walk In The Footsteps”


Om den här skivan inte har något annat så har den åtminstone ett väldigt snyggt omslag. Men det har den, och jag har svårt att tänka mig att det kommer ett bättre traditionellt skandinaviskt countryalbum i år.

Don Redmon startade som ett band av Andreas Johansson och hans pappa 2001. Jag minns min reaktion på den första hembrända skivan jag fick: ”Den här killen har talang, men en bra bit att gå och han måste göra det ensam.” Jag är glad för att han gjorde det.

Musikaliskt påminner ”Walk In The Footsteps” mig om hur det lät i skarven mellan åttio- och nittiotalen. En tid när country blev cool, när det fanns respekt för traditioner samtidigt som experimentlustan flödade. Därvidlag har Peter Dahl gjort ett jättearbete som producent. Han fångade den tidens anda perfekt, och Andreas som sångare landar någonstans mitt emellan Garth Brooks och Clint Black.

Men utan bra lyrik blir det ingen bra skiva, och det blir det lättast om man har något att berätta. Om jag inte alldeles misstar mig har Andreas ett tufft år bakom som han har bearbetat genom att göra musik av det som hänt. Öppet utan att ett blir obekvämt bjuder han på sig själv. Bra så!

Etiketter:

2 kommentarer to “Don Redmon “Walk In The Footsteps””

  1. Andreas och jag har varit mycket ”close” sen första gången vi sågs och jammade. Är mycket imponerad och stolt över att få kalla mig hans vän och önskar att det blir något av hans satsning på egen platta. Många lyckönskningar från O´l Country.

  2. Hej!Jag beställde Don Redmon-Walk In The Footsteps i gårkväll 31/8-14.Från shop@svip.se
    På hans ”Official Website” under ”Gallery” lyssnade jag på ett medley från nya plattan,Jag blev tagen…..Så bra låter det.Den här musiken är grym….

    Med vänlig hälsning

    Joakim

