Efter åskan …


… blev det först lite rockabilly

Brian Setzer – Rockbilly Riot! all orginal

Titeln kanske kan få någon att dra på läpparna – hur kan en artist med en drygt trettio år lång karriär bakom sig och som med god marginal passerat femtio vara upprorisk? Kanske just därför.

För Brian Setzers rockabilly anno 2014 är inte din pappas rockabilly. Lika lite som den ängsligt söker efter vad som är kommersiellt gångbart låter den en vital och levande musikform förvandlas till ett museiföremål. Så här säger han själv:

I think this album sounds to me a little bit like the first Stray Cats record," says SETZER, who is fully armed here with his trademark twang and fretboard fire."It’s rockabilly songs. It’s not just blues songs in the rockabilly style. People like to call it ‘neo-billy’ I suppose, which is some invented word that somebody came up with, but if that’s the word they want to use, I’d like to go with that because it sounds to me like it’s very modern and fresh-sounding rockabilly.

Och tolv nya originallåtar ger ett klart besked, det här inte början eller slutet utan mitt i. Musik som kommer att leva länge i min och kärestans bilar trots att vi åker fyrcylindrigt och svenskt.

Steven Casper & Cowboy Angst – Endless Sky

Nostalgi vet jag inte om jag kan kalla det, men det här är den naturliga fortsättningen på den musik som jag lyssnade på i de tidiga tjugoåren. Musik som får mig att tänka på en begåvad slyngel som släpade sig runt på pengar från sin morfars fruktodlingar och som senare raffinerades av stolta rovfåglar västerut… Ler

Denna EP handlar mycket om stämningar, både vad gäller melodierna och lyriken, och är till skillnad från mycken annan musik i gränslandet mellan americana och countryrock också oerhört välproducerad.

När kommer fullängdaren?

Etiketter:
