Dolly Parton “Blue Smoke”


Det är inte rätt att hitta en bra infallsvinkel på Dolly Parton, det är därför denna kommentar har dröjt.

Å ena sidan är hon den creddiga artisten som det är ofarligt att tycka om. Artisten som gör bluegrass till var man egendom. Å andra sidan har hon också blivit ifrågasatt för sina poppiga och patriotiska album.

För mig är det här en stark platta i countryns mittfält, ett mittfält som hon uppenbarligen trivs väldigt bra i. En platta som påminner mig om varför den hör musiken blev min i mitten av åttiotalet och som får mig att vilja dra västerut för att kolla hur det stor till med återväxten i levande livet. Och detta utan att hon någonsin har tillhört mina allra största favoriter.

Albumets toppar utgörs enligt min uppfattning av Blue Smoke, Banks of the Ohio och From Here to the Moon and Back (duett med Willie Nelson).

Etiketter: ,
