Amazing Rhythm Aces och jag


Tänk vad en felskrivning kan ställa till med. Jag var på jakt efter något helt annat på Youtube och snubblade in på ett album med Amazing Rhythm Aces. Och minnena från det tidiga åttiotalet kom över mig igen.

Musikintresset hade börjat spira och jag letade efter en genre som kunde bli min. En kompis hejade på mig sdå gott det gick och propagerade för country. Riktig country enligt hans tycke vill säga, när jag började ställa frågor om Hank Jr och George Jones avfärdades dessa som marginella artister, inte särskilt kända eller betydelsefulla.

Men jag skulle avprogrammeras steg för steg och Amazing Rhythm Aces hörde till medicinen. Det gick inte riktigt som min kompis hade tänkt sig – jag snöade in på deras blandning av country, soul, R&B, med mera, med mera. Vägen till countryträsket var utstakad, samtidigt som Russel Smith och grabbarna lärde mig en del om hur olika genrer i södern hänger ihop. Samt ännu mer om tolerans.

Etiketter: ,
