Ett annorlunda fokus


Gårdagens avsnitt av Jills veranda blev riktigt bra, tack vare att fokus flyttades från Jill till gästen och musiken. Christian Gidlund, som tyvärr inte finns bland oss längre, imponerade med sin kunskap om och kärlek till genren.

– Åh, herregud vad han visste mycket om musik och Nashville. Då skulle jag efter 13-14 år visa upp den här stan för honom men jag la ju av, det var inte lönt. Han visste ju allt. Han visade mig Nashville.

Ovanstående är saxat från Expressen och visst var det så. Jills ödmjukhet och känslor var uppriktiga. Och även Agnes-Lo Åkerlind uttryckte liknande känslor till Aftonbladet:

– Det var roligt att ha honom där för han hade ett jättestort intresse och en stor kunskap om country. Han tillförde väldigt mycket till programmet. Sen var det såklart väldigt jobbigt i och med att han var döende, väldigt sjuk och hade väldigt ont, säger hon.

Det här avsnittet var jobbigt att se, men ändå: Trots allt var det en hyllning till livet. Jag kände igen många känslor från mitt första besök i staden, som jag visste skulle följas av fler. Christian visste att det inte skulle bli så för honom – i bland är livet inte rättvist.

Fin musik var det gott om. Hyllningslåten till Christian, den surrealistiska tolkning av Blue Eyes Crying In The Rain och det som berörde mig mest: Night Flyer, bonusspåret från Emmylou Harris Luxury Liner, också den i fin tolkning.

Etiketter: ,
