Jills veranda, nummer tre


Jag värjer mig fortfarande mot “någons” försök att plugga Jill Johnsson som den största svenska countrystjärnan, minnet av sökandet efter det extrema i de två första avsnitten har inte bleknat, och det medvetna undvikande av den samtida countrymusiken har inte bleknat.

Men ….

Skizz kärleks- och respektfulla närmande till en okänd musikalisk kultur gjorde ett mycket starkt intryck på mig. Likaså att han bekvämt rörde sig i olika miljöer; det kantstötta paret i husvagnen eller karlakarlarna som bjöd honom på hembränt med smak av äppelpaj.

Och sen att han kunde ta till sig en pärla från den nutida countrymusiken:

 

Sen hittade jag något intressant i Expressen igår:

Jill har varit med om att bestämma vilka artister som ska flygas in från Sverige för att vara med på verandan.

– Två av mina sex förslag blev kvar. Marit­ Bergman och Titiyo är artister jag absolut velat ha hit. Jag tycker Titiyo har en av de vackraste countryrösterna i Sverige. Den är väldigt skör och direkt och går rakt in i hjärtat. Marit sjunger rakt från hjärtat, härligt och okonstlat och är också en stor inspiration!

Vilka artister var det som blev refuserade? Två av fyra är mycket. Kanske det rentav fanns artister med en levande relation till nutida country bland dem?

Etiketter: ,
