Joey + Rory “Inspired: Songs Of Faith And Family”


Our faith is the most important part of our marriage and our lives. And we’ve always recorded a song about our faith on each album we’ve made. Church has always been a part of my life, and I remember my mom singing those old hymns when I was a little girl. I’ve always wanted to do a gospel album…our fans have been asking for a long time when we were going to record an album filled with songs about faith. Now is the time.

Egentligen ska man inte börja en recension med ett citat, men jag gör det ändå. Risken är annars stor att mina läsare hade mött mina påståenden med mycket skepsis. Faktum kvarstår: Joey+Rory är bekännande kristna och nu var det dags att manifestera det i text och musik.

Det är ett album fullt med texter med innehåll, ett innehåll som i många fall kan te sig främmande för oss svenskar som inte delar deras kulturella bakgrund. Ingen kan heller begära att vi ska förstå texter som behandlar Mellanöstern, eller typiskt amerikanska samhällsföreteelser. Den kristna tron, som jag för övrigt delar, förklaras med önskvärd tydlighet utan att bli påträngande.

Större delen av det här albumet spelades in hemma hos en vän och Rory producerade tillsammans med gästgitarristen Joe West. Hemtrevligt är en bra beskrivning på hur det låter, och i det här fallet är det ett positivt omdöme .

Den imponerande gästlistan hoppar jag över. Den största stjärnan på det här albumet spikades upp på ett kors för drygt tvåtusen år sedan.

Etiketter:
