Nashville–tv-serien, igen


Den 19 januari skrev jag några rader om Nashville efter att ha tittat på det första avsnittet. Nu har jag med benäget bistånd från vänner over there tittat på hela säsong 1.

Låt mig med en gång erkänna att jag har älskat den här serien från början till slut. För inkännandets glädje för platser so jag har känt igen, för bra porträtt av personer i olika skeden av karriären och livet och för skildringen av politiken som det omöjligas konst.

Andra skribenter har gjort tummen ner för att det har varit för lite eller för dålig countrymusik. Visst, det är en smaksak och det var säkerligen heller aldrig meningen att göra något slags dramadokumentär. Och jag väntar fortfarande på att den bästa dokumentären om genrens historia, “Century of Country” ska visas i Sverige.

Anmärkningar om brist på handling har också förekommit. Där ställer jag mig helt oförstående. Tre-fyra parallella handlingar som har flätats ihop när människor mötts är väl handling så att det förslår. Sen är det klart att en del typiska amerikanska företeelser som vi svenskar har svårt att ta till oss ställa till det.

Jag ser fram emot säsong två.

Etiketter: ,
