Every Kind of Music But Country


BRAD

Tidigare publicerat i majnumret av Grästorpsmagasinet:

Well, I thought I had a big one on the line
She said listening to music was her favorite pastime.
But she told me I was trying to swim upstream
She liked every kind of music but country –Robbie Fulks

Det gick bättre för mig som vän av countrymusik – jag är sedan drygt sex år tillbaka lyckligt förlovad med en kvinna som har tagit till sig åtminstone en del av min musik. Men fördomar finns det och de tar mycket energi att bekämpa, så i stället tänker jag förklara varför jag gillar just den här musiken.

Den enklaste förklaringen är att den på ett självklart sätt knyter an till livets alla skiftningar som de gestaltar sig för vanligt folk, låt vara att det till stora delar är frågan om folk i de lantliga delarna av sydöstra USA. Det gäller även dagens popinfluerade och kommersiella country. Genren har under hela sin existens influerats utifrån, de flesta influenserna har tynat bort med tiden men en del har dröjt kvar och införlivats med huvudspåret. Och med tiden kanske kommit att betraktas som traditionell.

En bild säger mer än tusen ord och en bild som säger allt om countrymusikens rötter är The Sources of Country Music av Thomas Hart Benson. Sök på den och ni får se en fantastisk målning – jag har beundrat den där den hänger på Country Music Hall of Fame and Museum. Ett par ensamma musiker, både vita och svarta, en kyrkokör, ett tåg, en flodbåt och många andra detaljer ger den kulturhistoriska bakgrunden.

Liksom andra genrer med en engagerad lyssnarskara påverkas countrymusiken av tröttsamma diskussioner om hur det ska låta. Jag försöker hålla mig utanför och i stället räkna upp de tre ben som mitt intresse står på: Carter Family , George Jones och Emmylou Harris. Inte de jag lyssnar mest på varje dag, men själva grunden. Bäst i dag och i min värld är Patty Loveless.

Etiketter: ,
