Lionel Richie “Tuskegee”


Ibland känns det motiverat att presentera en platta som har legat till sig ett tag. Som i det här fallet, när jag funderade på hur jag skulle presentera den att det blev bortglömt.

På “Tuskegee” tar Lionel Richie hjälp av en rad gästartister för att skänka countryfärg åt sina tidigare soulhits. För min del anser jag att det finns mer som förenar än skiljer den vita och svarta populärmusiken från djupaste södern åt – om den låter som den ska vill säga. Vilket härmed är bevisat.

De som har anammat den moderna definitionen av R &B har sannolikt inte så mycket att hämta här, inte heller de som har alltför stel syn på vad som ska räknas som country. De som befinner sig mitt har däremot en del att njuta av här. För min del är “Deep River Woman” tillsammans med Little Big Town och “Easy” tillsammans med Willie Nelson albumets höjdpunkter.

Etiketter: ,
