The Mavericks “In Time”


Min största musikaliska kärlek är den nytraditionella countryn, även om jag svävar ut ibland och har diverse hemliga förtjusningar. De som känner mig väl vet att jag fullkomligen älskar rock’n roll och blues från Texas (läs Doug Sahm, med flera), samt obskyr latinomusik. Därför kom The Mavericks comeback i tillplattad form ”i rättan tid” (ha, ha).

Det här är inget renodlat countryalbum, det är så att säga över hela kartan, men på ett väldigt stil- och smakfullt sätt. Raul Malo sjunger som Roy Orbison och det svänger skönt om bandet. Glädjande och en smula överraskande eftersom inspelningarna skedde efter minimalt med repetitioner.

För mig är det här en bra partyplatta, om man i det begreppet inkluderar att dansa tätt ihop med sin bättre hälft. Den är också bra att ha i bilen när man behöver tagga ner. Kort sagt, funktionsmusik och samtidigt musik för kvalificerat lyssnande. Det är inte alla som lyckas med det.

Etiketter: ,
