Alla dessa samlingar …


  

Min inställning till samlingar har varit ambivalent. Ömsom har jag berömt dem och ömsom har jag förbannat dem. På den positiva måste man alltid räkna med att de är ett bra sätt att presentera artister från förr för en ny generation lyssnare, och på den negativa understundom töntiga omslag och hemskt ljud. Dessa album hör definitivt till den bättre kategorin.

Buck Owens plus Sings Harlan Howard – titeln säger allt. Två ABC-böcker i det för mig bästa alternativet till Nashville, The Bakersfield Sound. Lyssna och njut! Originalalbum blir nog inte billigare än såhär.

Don Gibson Sea Of Heartbreak – en mycket bra hitsamling. En stilikon även han och av mig tidigare underskattad sångare. Av många känd för de rockigare tongångarna, men det här är country ända in i märgen med låtar som blev hits för honom och andra.

Tyvärr kunde jag inte hitta exakt de här albumen. De ovanstående publiceras som en tjänst till de som behöver en orientering.

Etiketter: ,
