The Coal Porters “Find The One”


 

Sid Griffin var en av mina ungdomshjältar och jag har försökt att hålla koll på honom även om vi musikaliskt har dragit iväg i olika riktningar. Eller har vi det, egentligen?

Nåväl, att jag inte har lyssnat på The Coal Porters förrän nu är en smula pinsamt. Hyllningen till Chris Hillman tog jag till mig med glädje, sen försvann de i mediabruset. Tills nu, när ”Find The One”, deras tredje album i bluegrasston når mig.

Jag hade blivit förvarnad om att nu hade de ryckt bluegrassen med sina rötter planterat om den och gjort den alternativ. Vari det skulle bestå är mig en gåta, det är fortfarande frågan om enkel och lättillgänglig. Musik som lockar och pockar utan att vara inställsam. Fem låtar från Sid Griffin själv, några blandade original, och en bluegrasstolkning av Bowies ”Heroes” bildar väl sammanhållen enhet.

Kanske ligger det alternativa i att bland de inblandade finns folk som har arbetat med alla från Fairport Convention till Ramones. Det låter likväl som bluegrass, bra bluegrass.

Varning, nedanstående video är väl inte på 100% allvar, men kul: