Lowlands “Better World Coming”


Ytterligare ett album som jag har ett komplicerat förhållande till, fast den här gången är det inte så traumatiskt. För hur 17 kan förhållandet till ett brittiskt/italienskt rotrock-band som hyllar en framstående amerikansk singer/songwriter på vänsterkanten bli annat än komplicerat.

Nyfikenhet var attityden med vilken jag närmade mig detta album. Woody Guthrie har alltid funnits i bakgrunden av mitt musikaliska medvetande, även om han aldrig har hört till mina husgudar. På det viset passar detta album mig bra – Woody Guthrie är närvarande genom sina låtar som Lowlands gör något eget av. Något som dessutom tilltalar tonåringen i mig, som fortfarande uppskattar engelsk New Wave från mitten/slutet av sjuttiotalet. Akustiska instrument med den attityden blir nästan alltid en höjdare, men  varför i hela friden ska det låta smådistat hela tiden.

Nåväl, jag är inte färdigt med det här albumet än och även om det förmodligen inte tilltalar alla mina countryvänner vet jag åtskilliga som kommer att lyssna på det i smyg. Än finns det många fascister att ta kål på (eller snarare deras ideologi) med hjälp av en gitarr och Lowlands gör det bra.

Etiketter: ,
