Carrie Underwood “Blown Away”


Den här plattan var en svår nöt för mig att knäcka, därför tog det också jämrans lång tid innan jag blev hyfsat säker på vad jag ville skriva om den. För även om jag gillar att töja på gränser så är det frågan om inte Carrie Underwood nu har nått den yttersta gränsen för vad som är ämnet för denna blogg. Det vill säga, problemet för mig är inte om den är bra eller dålig country, utan att den är en alldeles utmärkt kommersiell popplatta som har etiketterats som country.

Hela plattan är laddad med energiska låtar som passar i melodiradioskavel och som märks i mängden. Det är snyggt och storslaget producerat och Carrie har en säker röst. Inget att anmärka så lång alltså.

Hur är det med countrykänslan då? Inledande Good Girl är helt OK countrypop, kommersiell men välgjord; Blown Away har den svärta som modern country ofta saknar och en text med substans, fast den musikaliska inramningen drar iväg ganska långt; Cupids’ Got A Shotgun är definitivt en låt för 2012 och country hur man än vrider och vänder på det; Och sist men inte minst Wine After Whiskey tilltalar mina traditionella öron och är plattans bästa låt.

Etiketter: ,
