Angelina Darland “Down The Line”


Trodde inte att det skulle bli någon tid eller energi till musik idag – att bekämpa en envis influensa tar på krafterna. Men sen kom ett tips, något jag måste höra.

Egentligen borde jag skämmas för att jag inte har kommenterat den här begåvade tjejen eller hennes musik tidigare, men tyvärr, jag visste inte ens om att hon fanns. Och på det hela taget känns det riktigt bra att det sker stora saker inom min musik utan att jag vet om det. Än så länge betraktar jag det som ett tecken på att det finns unga artister som hittar sin egen väg.

Angelina Darland är en singer/songwriter av modernt snitt som med mer erfarenhet har potentialen att mäta sig med de hetaste over there. Och då snackar jag om tjejer som Miranda Lambert, Kellie Pickler med flera. Hon sägs ha tagit både amerikansk- och svensk folktradition till sig och gjort något nytt och spännande av det. Att country inte nämns i sammanhanget visar bara hur tabubelagt c-ordet är …

Hennes röst är varm, vänlig och inbjudande och saknar det där genomskinliga draget som är vanligt hos nordiska sångerskor inom genren.  Patty Loveless i ett något högre register är en bra liknelse, men egentligen ska man bara ta henne till sig för vad hon är.

 

Jag hoppas att det kommer en fullängdare snart!

Etiketter: ,
