Robbie Fulks–Pusterviksteatern Göteborg den 23/7


DSC_0023-1

För det första är Robbie Fulks en mästare på att skriva låtar som handlar om något utan att bli långtråkiga. Ämnen som miljöförstöring, hans uppväxt, musikindustrins bedrövliga tillstånd och mycket annat behandlas med avslappnad lätthet. Han befinner sig mitt livet och skriver för oss mitt livet – det betyder mycket för mig.
Musikaliskt greppar han det mesta som omfattar country. Hans bluegrassrötter lyser igenom, mainstreamcountry fungerar, swing och blues likaså.

För det andra är Robbie Fulks stämband osårbara. Hur förklarar man annars att han och hans gitarr lyckas trollbinda publiken i drygt nittio minuter utan att han låter trött? Ett glas vatten på sluttampen bara, sen var det full rulle igen. Han älskar sin publik och kärleken är besvarad.
Genomgående spred han mycket och positiv energi – trots att han hör till de som har rätt att vara bittra.

För det tredje är Robbie Fulks en av de artister som har gjort att jag åter tror på musik som en konstform. Gårdagens konsert var min bästa helakustiska upplevelse någonsin. Unna er den ni också i en stad nära er.

Etiketter: , ,
