Om energinivåer


Ja, jag lever fortfarande även om jag har tagit mitt längsta uppehåll. Ett antal händelser som kräver full uppmärksamhet, plus minnet av min fars sjukdom och död, har hållit mig borta från tangentbordet.

Egentligen skulle jag ha publicerat en intevju med en av sveriges mest lovande unga musiker inom de genrer jag bryr mig om. Men han sa en del off the record som är ännu värdefullare. Saker som jag har berört förr och som tål att upprepas.

Jag lovar och bedyrar att jag ska sluta sprida negativ energi så gott jag kan. Alltså kan det bli så att jag avstår från att kommentera vissa händelser. Uppenbara orättvisor kommer jag dock inte låta passera.

Till er som lyssnar: Besök minst ett arrangemang med livemusik i sommar. Det kommer jag att göra, även om plånboken just nu ser ut som en vinthund. Fortsätt att köpa skivor med de artister som fortfarande gör musik den vägen, eller betala för nedladdningar.

Till er som spelar: Det tar ungefär tio år att slå igenom över en natt, så ligg i och träna allt vad du orkar. Följ gärna nämnde musikers exempel och skaffa en rejäl yrkesutbildning. En bra inkomst är den bästa garantin för konstnärlig frihet.

Ja, de här orden kommer inte direkt från den unge musikern, men han fick mig att tänka i andra banor.

Etiketter: , ,
