Marty Rivers ”Midnight Sky”


Marty Rivers

Det finns ett och annat som talar mot Marty Rivers: Hans stil, djupt förankrad i honky tonk-traditionen kan upplevas som mossig idag; han har inte storbolagens resurser i ryggen; och han kommer från, av alla ställen, Malta.

När allt detta är sagt måste jag konstatera att han förmodligen har gjort ett av årets bästa indiealbum. Ett album som får mig att tänka på hur George Strait lät för snart trettio år sedan. Musik som är som gjord för en kväll på lokal.

Det börjar starkt med titellåten, en mycket dansant 4/4:a, perfekt producerad fast med ett dragspel där det vanligtvis brukar höras en stötfiddle. Sen fortsätter det i samma stil varvat med en och annan ballad. Rock- och popinfluenser är det ont om, detta är en skiva för de som stavar country med stort C.
”Midnight Sky” lär ni inte hitta i den ordinarie skivhandeln, men albumet finns att köpa via de gängse kanalerna på nätet.

Etiketter: ,

One Comment to “Marty Rivers ”Midnight Sky””

  1. Jag håller med!
    Detta är en av 2011 års allra bästa skivsläpp inom traditionell country.
    Jag har även Martys första CD som släpptes år 2007 men denna ‘Midnight Sky’ är mycket vassare och mer välproducerad och håller betydligt mera traditionell countrystil.
    Flitigt spelad är denna skiva i mitt countryprogram PopATop Country i Mora Närradio och många av spåren från ‘Midnight Sky’ förekommer på diverse compilation-CD som sänds ut till radio.
    Imponerande att Marty Rivers hör hemma på Malta och låter så pass country, synd att jag inte kände till honom då jag besökte ön för att antal år sedan.
    En skiva väl värd att uppmärksamma, det ska bli spännande att följa utvecklingen för Marty Rivers och hans välförtjänta framgångar.

