Miranda Lambert ”Four The Record”


Miranda Lambert

Miranda Lambert har lyckats med konstycket att bli accepterad både av de som tycker att allt var bättre förr och de som tycker ju alternativare musik låter desto bättre. I min värld är hon helt enkelt en ung kvinna som får med beröm godkänt både som singer/songwriter och uttolkare av andras låtar.
Hon spelar mycket på sin tuffa image. Som i ”Fastest Girl In Town” som till lagom skränigt rockarrangemang berättar en historia med en destruktiv pojkvän, whisky och blåljus som viktiga ingredienser. Men hon kan mer än så – ”Miss Ohio” är känslig ballad om att krokna under kraven från en småstad, om viljan att göra allt på rätt sätt men inte just nu.
Min Miranda hör jag dock bäst i ”Dear Diamond” där hennes lilla, men sylvassa röst kommer till sin rätt. En gripnade historia om otrohet, inte mot maken, utan mot den där lilla stenen på vänster ringfinger. Här spelar hon ut allt vad hon har av känslor och jag känner att med mer material av den här kvaliteten är det bara en tidsfråga innan hon kommer att räknas till de största. Och då menar jag inte bara just nu.
Ett mycket bra album som får mig att längta hem till Nashville för att kolla återväxten på spinssidan.

Etiketter: ,
