First Aid Kit ”The Lion’s Roar”


First Aid Kit

Jag lyssnar just nu på First Aid Kits ”The Lions Roar” och konstaterar att den blottlägger flera av de problem som jag tog upp i förra veckan. Men Johanna och Klara låter musiken tala för sig och sätter inga etiketter på den, samtidigt som kreddiga journalister försöker höra likheter med än den ena än den andra.

Jag måste stålsätta mig för att inte komma med egna liknelser – men de som vet var jag står hittar nog dem ändå … Ska man utrycka det lika enkelt och självklart som systrarnas musik, är det bästa man kan säga att detta är en näst intill fulländad förening av text, musik och två underbara röster.

För att vara födda och uppvuxna på den här sidan Atlanten har systrarna Söderberg greppat den spretiga americanagenren väldigt bra. Utan att de kanske ens är medvetna om det rör de vid genrens djupaste rötter. Och då menar jag den musik som Ralph Peer hittade i form av Carter Family i rökiga bergen i slutet av 20-talet. Hade någon gjort samma resa idag hade de nog hittat något som lät som First Aid Kit.

Till sist: Nu är jag ute på hal is, och det är många månader kvar av året, men detta måste bli en stark kandidat till titeln som årets album.
I övrigt hänvisar jag till det jag skrev om deras video till ”Emmylou”.

Etiketter: ,
