Countrygalan i Nashville …


… är som vanligt SVT:s välvilliga, men något felaktiga benämning på CMA Awards Show. Felaktig för att den inte är någon gala i vanlig mening utan en prisutdelningsceremoni baserad på en omröstning bland proffs inom branschen.

Vid den här tiden på året, likväl som i november när det hela äger rum, brukar kommentarerna hagla tätt. Än är det tillståndet för genren i största allmänhet eller vilka artister som får pris, än är det synpunkter på vilka artister som får uppträda. För min del är den stora anmärkningen att den europaklippta upplagan endast är på 1,5 timmar i stället för 3,5 timmar. Då följer naturligt att en hel del klipps bort för att åstadkomma en produkt som går att sälja.

För min del anser jag trots allt att allt i countryväg som visas i svensk tv är av godo. Fick jag önska något så vore det om det vore praktiskt och ekonomiskt möjligt att visa konserter med aktuella artister. Samt den fina miniserien ”Century Of Country”, 780 minuter kulturhistoria.

Så här skrev jag i november.

En uppmärksammad händelse för länge sen.

Etiketter: , ,
