Blue Christmas – Limited Edition


Ulf "Masken" Andersson

Låt oss vrida klockan tillbaks till den 1:e december. Jag kommenterade Ulf Masken Anderssons julkonsert och beklagade att jag inte kunde vara med. Det var jag inte heller, på plats och ställe vill säga, men väl i tillplattad form. Jag har nämligen haft nöjet att lyssna till den platta som var till salu i samband med konserterna.

Masken och hans kompetenta medarbetare gräver djupt i den amerikanska skattkistan av julmusik. Välkända låtar ges ny musikalisk klädedräkt i form av Innerliga ballader, svettig blues och en stor dos modern country med rock n’ roll-influenser, med mera. Inget för stilpoliser alltså, men desto mer för oss som gillar att ta ut svängarna och tycker att den här tiden på året både tål och kräver en annorlunda behandling. Americana hade varit en bra etikett, om den inte redan hade varit bokad av lite folkligare tongångar.

Till guldkornen på plattan räknar jag ”Winter Wonderland”, ”Please Come Home For Christmas”, ”Jingle Bells”, ”Santa Claus Is Coming To Town” och, hör och häpna ,ett annorlunda arr på ”Mercedes Benz”. Tyvärr måste jag meddela att den begränsade upplagan är slutsåld.

Livet är inte lätt, och när jag inte ens kan planera för en månad i taget är det väl förmätet att tänka på nästa år. Men om allt går som jag vill drar jag söderut nästa år i december. I Sverige alltså.

Etiketter: ,

One Comment to “Blue Christmas – Limited Edition”

  1. Bästa Herr Skribent…
    Vi (alla i bandet) bugar, tackar och bockar. Och vill samtidigt redan nu hälsa dig hjärtligt välkommen till Blue Christmas 2012.

