Martina McBride ”Eleven”


Martina McBride

Det är ett oomtvistligt faktum att Martina McBride har en av branschens bästa röster och att hon och hennes producenter har haft vett att ta vara på den. Denna tillgång har också gjort att hon har sluppit att bli ifrågasatt satt för sin musikaliska orientering – debuten The Time Has Come var ett lysande countryalbum i ordets mest konservativa betydelse. Därefter mutade hon in ett eget hörn av den lukrativa countrypopmarknaden. Alltid kommersiell och alltid oerhört skicklig.

En annan av hennes stor tillgångar har varit att hon behärskar den sorts musik som amerikanerna plägar kalla Inspiritional, uppbyggliga låtar med ett budskap. Utan att det har blivit smörigt har hon levererat låtar som Independence Day, Concrete Angel, This One’s For the Girls och Love’s The Only House.

På Eleven tar hon ut svängarna ännu mer än tidigare. Poppigare material än någonsin, en reggae-pastisch , lite r&b ala Nashville och så vidare. Det gäller albumets första hälft, ty i samband med låt nummer sju byter albumet inriktning. Plötsligt blir det ett ganska renodlat countryalbum av modernt snitt.

I Watcha Gonna Do tar hon sig an äktenskapsproblem på ett sätt som hade gjort Loretta stolt, om än i modern musikalisk dräkt. Teenage Daughters skildrar tonårsmammans vedermödor, ett ämne som hon själv är väl bekant med. Men det blir ännu bättre – When You Love Sinner är en klassisk countryballad som inte lämnar ett öga torrt. Och ämnet, missbruk av olika slag, är alltid aktuellt.
Noteras bör att hon har skrivit alla albumets elva låtar själv, vilket gör att jag räknar henne till en av genrens främsta singer/songwriters på spinnsidan.

Etiketter: ,
%d bloggare gillar detta: