Zac Brown Band ”You Get What You Give”


Zac Brown

Det här nog negativt rekord för min del – det har aldrig dröjt så länge innan jag har recenserat ett album och det lär förhoppningsvis inte hända igen. Men detta album, släppt i slutet av september i fjol, är det sista av de nominerade till årets CMA Award som jag ännu inte har kommenterat.

Zac Brown Band, namngivna efter frontfiguren med samma namn, står trygga med fötterna i stabilt fundament som bygger på traditionell country och southern rock . Så trygga att de rentav har skippat alla yttre cowboyattribut och låter musiken tala för sig.

Vad som slår mig först är att bandet är mycket tekniskt skickliga utan att känslan blir lidande. Rakt igenom hela albumet möts man som lyssnare av utmärkta solistprestationer och knivskarp stämsång. Det är ingen som helst tvekan om att detta är ett band, och inte en eller två frontfigurer med uppbackning.Tycker ni att det låter som en beskrivning av Alabama när de var som bäst har ni helt rätt.

Det går naturligtvis inte att bortse från att Zac Browns kvaliteter som låtskrivare, han medverkar på samtliga spår, är viktiga för slutresultatet. Stör man sig på det lätt calypsofärgade låtarna som Knee Deep och Settle Me Down finns det en hel del annat att glädja sig åt. Martin och Colder Weather är klassiska countryballader och Whiskey’s Gone har en påtaglig bluegrasskänsla trots en pumpande orgel i bakgrunden. Och en sak är säkert: Hjärtat är med, hela tiden.

Hur går det i kväll? Konkurrensen är hård, men jag blir inte allt för ledsen om de vinner, även om jag har hjärtat på annat håll.

Etiketter: ,

One Trackback to “Zac Brown Band ”You Get What You Give””

