Anna Ternheim ”The Night Visitor”


Anna Ternheim

Anna Ternheim var länge ett rött skynke för mig. Det var inte hennes eget fel, utan berodde på ett gäng rabiata fans som mailbombade mig när jag försökte få lite ordning på musikutbudet på en webradiostation. Följaktligen, och också utan att det var hennes fel, fick jag också en sval inställning till hennes musik.

Men så nåddes jag av nyheten att hon hade gjort en platta i Nashville. ”Jaha”, tänkte jag, ”en till”. Ty som ni säkert vet har alla från de hottaste dansbanden till de mest missförstådda singer/songwritertyperna varit där.

Jag kan inte svara på vad som hände med hennes musik i Music City, men för mig som lyssnare var det en pusselbit som föll på plats. Country eller inte – jag lyfter på hatten för det gäng som lyckades att kombinera hennes nordiska vemod med den amerikanska söderns rika musikkultur.

Det finns mycket lyssningsvärt på den här plattan men eftersom huvudämnet för den här bloggen är country rekommenderar jag följande: Lorelie-Marie (Byrds-country fyrtiofem år senare) och Walking Aimlessly (säkert att det inte är Mary-Chapin Carpenter …).

Kan man gilla både George Strait och Anna Ternheim? Jag är inte säker på att man kan, men jag kan och är inte rädd för att säga det.

Etiketter: ,
