Annis Brander ”Glass People In The Woods”


Annis Brander

Under en lunchrast på Volvo Aero för drygt tjugo år sedan förtäljde en av min arbetskamrater att hans syster sjöng lite åt countryhållet och att hon var ganska bra. Jag lovade artigt att lyssna på henne – någon gång. Jag missade säkert några tillfällen att höra henne live och jag missade hennes debutalbum år 2009. Men nu sitter jag här med Annis Branders album nummer två och det känns på det hela taget riktigt bra.

Någon kanske betecknar hennes musik som singer/songwriter – jag är allergisk mot det begreppet som en beteckning för en genre, men jag älskar sångare och låtskrivare som har något att säga oavsett genre. Annis är en slipad låtskrivare som behärskar alla stämningslägen från fnittrig glädje till den allra djupaste melankoli. Detsamma kan sägas om producenten Henrik Åström som har svept in Annis mjuka och uttrycksfulla röst i en ljudmatta av drömsk folkcountrypop, eller vad det nu ska kallas. Har det någon betydelse egentligen?

Den här sortens musik står och faller med trovärdig lyrik och även här plockar Annis många poäng. Jag är inte säker på att hon har upplevt allt hon berättar om, men säkerligen en hel del, och hon avhåller sig från ämnen hon inte behärskar. Att hon har påverkats av sin jordnära uppväxt i Baljered är jag däremot helt säker på – jag kommer själv från liknande förhållande cirka 15 kilometer därifrån.

Att få tag på den hör sortens musik från annat är källan brukar kräva en hel del, men glädjande nog kan fler postorderföretag leverera den.

Etiketter: ,
