Taylor Swift ”Speak Now”


Taylor Swift

Nästan ett år efter releasedatum, det här börjar likna rekord för hur länge jag kan vänta med att presentera ett album. Men det passade inte in där jag var verksam förut, och när jag började skriva i egen regi känds det nästan överspelat. Så kom nomineringen till ett av CMA:s priser och förutsättningarna ändrades.
Det är musik som är tacksam att slita i stycken – många har känt dig kallade och en del tro sig ha lyckats. Jag tänker inte sälla mig till den kategorin.
Låt vara att hon skulle kunna vara min dotter och att hennes verklighet inte är min. När allt kommer till kritan är hon en habil singer/songwriter och en skarp iakttagare av hur livet för en ung kvinna på väg att bli vuxen kan te sig. Så vad är problemet egentligen – hon är vad hon utger sig för att vara, vare sig mer eller mindre.
Musiken är fräckt producerad countrypop, ömsom mjuk och smeksam och ömsom råare. Inga musikhistoriska mästerverk kanske, men en bra inramning till Taylors sårbara röst.

Etiketter: ,

6 kommentarer to “Taylor Swift ”Speak Now””

  1. Nog är det pop alltid men vart countryn tog vägen det vet jag inte. Visst är countrymusik bred, men att den var så bred det visste jag inte. Countrymusik kan tydligen vara vad som helst nuförtiden. Jag hör ingen skillnad på Taylor Swift och andra ”renodlade” popartister. Så vad är det som händer med etiketten ”country” om vi förändrar innehållet?
    Vi kan kalla whiskey för Cash och vatten för Keith Urban. För varje klunk whiskey du tar i ett glas så ersätter du det med vatten till slut har du bara vatten i glaset. Det är exakt samma sak. Taylor Swift borde inte etiketteras country och inte ens countrypop för hon är bara vatten för mig. Alan Jackson, George Strait och Patty Loveless är väl bland de sista som försöker hålla stilen uppe därborta Nashville. Ja det är min åsikt det.
    För övrigt så älskar jag Dale Watson, Johnny Cash, Merle Haggard och liknande artister.

  2. Mattias, du resonerar på samma sätt som man gjorde när trummor var förbjudna på Grand Ole Opry och Hank Williams och Johnny Cash inte fick kallas country. Johnny Cash blir inte utspädd för att Keith Urban spelar det han gör. ”Din” country försvinner inte på bekostnad av någon annans country och det du gillar blir inte sämre för att nåt du inte gillar kategoriseras i samma genre.

  3. Men säger man ordet country så vet ju folk inte ens vad man menar. Det kan ju vara vad som helst i princip har det ju blivit. Allt är ju country om man ska resonera på det viset. Hör man inte någon skillnad på Keith Urban och vilken rocksångare som helst så skulle kanske killen höra till rockfacket istället. Taylor Swift borde kanske tillhöra pop avdelningen om man ska gå efter hennes stil.
    Visst är det bra med variation men dagens country från Nashville har ju helt tapppat kontakten med rötterna. Jag säger inte att det är fel på deras musik men det borde kategoreras som annat än country. Eller också får den musik som jag uppskatta byta namn. Dale Watson kallar ju sin musik Ameripolitan, sen om det är ett bra namn på en musikstil är väl upp till var och en att tycka.
    Man ska inte tappa sina rötter…och tyvärr har Nashville gjort det.
    Kanske är jag gammelmodig och trångsynt för vad som som borde kallas country och inte.

  4. Men vad (inte vem) är country?

  5. Utveckling är givetvis inte fel, men utvecklar man något tillräckligt mycket så blir det något helt annat. Bygger du på ett utedass med fyra rum och tegeltak så har du en villa, sätter du vingar och en jetmotor på en bil så är det inte en bil längre.

    Vad som är Countrymusik kan man diskutera i en evighet utan att komma fram till något klart och tydligt svar. Är Motörhead Country? De har ju faktiskt spelat in Stand By Your Man och Lemmy har gjort en soloskiva där han ger sig på Johnny Cash’s Big River. Är Lasse Stefans Country? De har ju hattar. Hur ställer vi oss till Nine Pound Hammer, Supersuckers och Social Distortion? Mycket rötter där när det gäller harmonier och melodier, men attityden och uttrycket är mer åt punkhållet. Fundera en stund på vad Mike Ness och Taylor Swift har gemensamt…

  6. Man behöver inte ha hatt för att spela countrymusik. Det bevisar ju Dale Watson (även om han inte vill förknippas med countryn)
    Vad är country? Ingen aning har det ju blivit. Förut var det lättare, idag mycket svårt. Alla har lika många olika åsikter vad country är som det finns artister. Förmodligen kommer vi ingen vart med vad country är därför skulle jag säga att ordet country är för luddigt. Ospecifikt. Jämför med att du bor i ett hyreshus med 100 lägenheter, vilket trapphus avgör om du kommer till rätt dörr. Eller ännu större: Jag bor i den staden, bra då kommer jag och hälsar på. Ja ni fattar jämförelsen..
    Jag tror man måste specifiera om man menar pop country eller roots country o.s.v. Är det western swing, honky tonk, eller contemporary. Dessa och massor av undergrupper till namn finns ju redan varför inte använda dom? Men det är förstås för svårt för de oinvigda i denna genre så man drar alla över en kam och kallar det bara country. Enkelt.
    Nu är jag ju absolut ingen expert på området men jag vet vad jag gillar.

