En kvart med Darius Rucker


Darius Rucker

Efter att ha behandlat honom som artist i ett tidigare blogginlägg fick jag för några dagar sedan tillfälle att byta några ord med honom över telefon. Han visade sig vara en sympatiskt person med ett ärligt intresse för countrymusiken och en stor portion humor. Vilket var tur, för skribenten drabbades av en blixtrande huvudvärk innan det var dags.
Med ”Don’t Think I Don’t Think About It” blev du den förste afro-amerikan sen Charlie Pride som fick en countryhit. Vad kom det sig: ”Det är inte svårare än att det var en bra låt som låg rätt i tiden. Alla inblandade har gjort ett bra jobb och att jag blir jämförd med Pride är en ära. Jag tänkte aldrig att min musik skulle göra någon större skillnad kulturellt eller socialt.”
Hur har det påverkat din karriär: ”Karriären var redan i rullning, men en hit kommer aldrig fel. Jag har också märkt att mina fans från rock och R&B har följt med mig till countrymusiken.”
Du har gjort lite av varje. Varför blev det ett countryalbum när det blev det: ” Vi har faktiskt pratat om det sedan 1998, redan när jag var mitt i min karriär med Hootie & The Blowfish och innan jag gjorde mitt R&B-album. Förresten så tycker jag att en hel del av det som vi gjorde med Hootie & The Blowfish påminner om country, så det var bara en tidsfråga. Jag tänker nog lite som Ray Charles, jag tar en bra låt och gör den på mitt vis utan att tänka så mycket på genrer.”
På tal om ditt R&B-album. Var det ett sätt att förflytta dig från rock mot country: ”Nej, det var ett album bland andra som jag är stolt över. Precis som jag nyss sa så gillar jag många olika genrer och det finns egentligen bara två sorters musik: bra och dålig (skratt).”
När jag recenserade ditt första album skrev jag att: ”Texterna är vuxna, det är mer familjeliv än rökiga barer. Vilket är mer trovärdigt för en man på fyrtiotvå år. ..”, och jag måste säga att den känslan finns kvar när jag lyssnar på Charleston, SC 1966. Hur ser du på det: ”Visst har du rätt i det, jag vänder mig till en mogen publik och gör mitt bästa för att verka trovärdig. Jag festade en del förut, men nu försöker jag vara en så bra pappa som möjligt för mina två döttrar. När vi turnerar i USA och det finns ledig tid försöker jag åka hem till dem.”
Hur ser du på att turnera i Europa och Sverige: ”Jag älskar att vara här. England var fantastiskt och Sverige blir säkert också bra. Brad är en trevlig kille och vi har kul ihop på scen. Jag har med mig mitt eget band och han får oss att kännas oss som två jämnbördiga akter.”
Så du tycker inte att han trampar på ditt kulturarv när han i ”Old Alabama” påstår att det inte funkar med Barry White på den date: (hjärtligt gapskratt) Nej, det är bara en rolig textrad som jag inte har något emot.”
En recension av ”Charleston, SC 1966” kommer under dagen.

Etiketter:
