Ånyo, country i dagspressen


Vet inte riktigt om jag ska vara stolt eller känna mig luttrad, men för att ta ett exempel så recenserade jag Brad Paisleys ”This Is Country Music” den 24 maj. Det här är en bit ur den mig veterligen enda recensionen i svensk dagspress hittills:


Med sitt åttonde album gick Brad Paisley direkt in på andraplatsen på den amerikanska Billboardlistan, slagen bara av Lady Gaga. Country säljer alltså fortfarande stort i USA.

Jag avstår från att kommentera recensionen, men var är alla andra. Utöver denna recension har det varit spridda skurar i bloggvärlden, plus en recension i musiktidskriften Sonic:


Den som händelsevis tvivlat på att Brad Paisley är den mest självklare arvtagaren till George Strait och Alan Jackson på countrytronen fick ett rungande svar på tal med hans nionde album, 2009 års »American Saturday Night«.

Och det här är bara ett exempel.Det värsta jag har hört talas om var en stor oberoende distributör vars åttio utskickade recensionsexemplar inte märktes vara sig i pressen eller på radio.

Frågan är om omvärlden tar countrymusiken på allvar, eller om den betraktas som en smal sektmusik?

2 kommentarer to “Ånyo, country i dagspressen”

  1. Mitt tanke om denna fråga är att Country betraktas som en smal sektmusik trots att det finns otaliga exempel på människor som gillar musiken men ändå inte är medvetna om genren och därför aldrig skulle komma på tanken att gå på ett renodlad Couryarrangemang. Hur får man dit dem? Knäck den nöten så blir det fullt på festivalerna utan ”lockartister”.

  2. Det är ingen lätt fråga, när lockartisterna blir huvudsaken har man redan förlorat. Men ska arrangörerna börja med något så måste det nog bli att visa större urskiljning när det gäller artister och betala de som är riktigt bra bättre. Att rensa bland maskeradinslagen skull heller inte skada.

